Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


34_kep.jpg
Forrás: ITB

Amikor digitális diszrupcióról beszélünk, olyan szektorok és üzletágak hagyományos működési modellje is veszélyben lehet, amelyekre talán nem is gondolnánk. Az Amazon már készen áll arra, hogy újabb területek szereplőire hozzá rá a frászt.

Először a könyvek és hanglemezek, aztán a játékok, sporteszközök, majd gyakorlatilag minden más is – az Amazon a 2000-es évek elejétől a kiskereskedelem mind több ágát forgatta fel az alapoktól. Eközben olyan nagynevű láncok estek áldozatául, mint a Toys R’Us vagy a Barnes & Noble. Az úthenger azonban semmi sem jelét nem mutatja annak, hogy meg akarna állni. „A ti árrésetek az én lehetőségem” – mondta egyszer Jeff Bezos, és ezt az árrést ma már olyan iparágakban is meglátja, amelyekről korábban senki nem feltételezte volna, hogy egyszer még jól „megamazonolják” őket. A CB Insights nyomán számba vettük, hogy mely szektorok kerülhetnek a közeljövőben a legnagyobb eséllyel Jeff Bezos és „gyermekének” célkeresztjébe – először talán csak az USA-ban, de utána valószínűleg máshol is.

 

1. Gyógyszer-kereskedelem

A gyógyszerek kereskedelme országonként változik, de mindenütt – így az Egyesült Államokban is – erősen szabályozott tevékenység. Az Amazon érdeklődése viszont nem mostanában fordult a terület felé: még 1999-ben vette meg a Drugstore.com 40 százalékát (a cégnek akkor még sem terméke, sem bevétele nem volt). Ezután viszont sokáig látszólag nem érdeklődött a gyógyszer-kereskedelem iránt. 2016-ben láttak napvilágot azok a hírek, amelyek szerint az Amazon több amerikai államban engedélyt kapott gyógyszerek értékesítésére. Tavaly júniusban aztán 750 millió dollárért felvásárolta a PillPack online gyógyszerkereskedelmi céget, amely mind az 50 amerikai államban rendelkezik értékesítési licensszel. Jól jelzi a piac várakozásait, hogy a hírre a vetélytársak (Rite Aid, Walgreen, CVS) piaci kapitalizációja szinte egyik napról a másikra 11 milliárd dollárral csökkent.

Mit tud kínálni ezen a piacon az Amazon a vásárlóknak? Egyrészt a tőle megszokott kényelmes és gyors szolgáltatásokat. Ebbe beletartozik az online rendelés és a gyors (egyes esetekben akár aznapi és ingyenes) szállítás, a felhasználói panaszok kezelése. Ráadásul a cégnek óriási vásárlói bázisa is van – a Prime 100 millió előfizetője alighanem a gyógyszereit is szívesen venné az Amazontól. Az Amazonnak még igazából profitot sem kell elérnie a gyógyszer-kereskedelemből – épp elég lehet neki, hogy egy újabb szolgáltatással a saját ökoszisztémájában tartja az ügyfeleit.

A másik oldalról a PillPack már most is olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyeket a hagyományos gyógyszertárak nem tudnak. A gyógyszereket nem a megszokott dobozokban szállítja, hanem előre kiporciózva, kis csomagban. Minden csomag azokat a tablettákat tartalmazza, amit az adott napon és időpontban be kell venni; figyelmeztet előre, hogy mikor fogynak el a gyógyszerek, és így tovább. Annak sem lenne akadálya, hogy az adott időpontba az Alexa figyelmeztesse a pácienst, hogy ideje bevenni a gyógyszereit.

 

2. Kisvállalkozói hitelezés

Ezt sem ma kezdte az Amazon. Nem sokkal a 2008-as pénzügyi válság után, 2011-ben indította el kisvállalkozói kölcsönprogramját az Amazon Marketplace-en szereplő kereskedőknek. 2011 és 2017 között az USA-ban, Nagy-Britanniában és Japánban több mint 3 milliárd dollár értékben helyezett ki rövidtávú kölcsönöket a vele kapcsolatban álló kereskedőknek. Az utóbbi tíz évben a cég nagy léptekkel haladt előre olyan területeken, mint az online fizetés, a hitelképesség ellenőrzése és más pénzügyi funkciók. Vagyis egy csomó olyasmit csinál, amit a bankok is – csak éppen nem folyamodott banki engedélyért.

Fontos a cégnek, hogy jó pénzügyi egészségben tartsa kereskedő partnereit: az elmúlt két évtizedben a külső felek által lebonyolított forgalom 3-ról 58 százalékra nőtt az Amazonon. Ha nekik kölcsönöz, akkor ők többet tudnak értékesíteni náluk, ami nagyobb forgalmat jelent (plusz a kamatokból is lesz bevétel). A hitelezés és a visszafizetés folyamata egyszerű, hiszen az Amazon a forgalmi adatokból, a raktárkészlet forgásának sebességéből, a vásárlói visszajelzésekből elég jó képet kap a vállalkozás pénzügyi és piaci helyzetéről, másrészt a lebonyolított ügyletekből le tudja csípni az esedékes részleteket.

Nem mindenki vehet részt az Amazon Lending programban, az meghívásos alapon megy a már említett metrikák alapján. A kölcsön összege 1–750 ezer dollár között lehet, a futamidő 12 hónap. A kamatok nem nyilvánosak, de a résztvevők szerint alacsonyak, nincs folyósítási díj és előtörlesztési felár. Ami pedig különösen vonzó a kkv-knak, hogy általában 24 órán belül döntenek a hitelről. Az Amazon már megjelent a konstrukcióval Indiában és a hírek szerint Kínában is be akarja vezetni a szolgáltatást.

 

3. Online élelmiszer-kereskedelem

800 milliárd dollár – ennyire becsülik az amerikai élelmiszer-kiskereskedelem értékét. Olyan falat ez, amiért érdemes küzdeni, és az Amazon bele is ad apait-anyait. Két éve az online kereskedelem úttörője sokak meglepetésére 13,7 milliárd dollárért felvásárolta az egészségtudatos termékeket árusító Whole Foods élelmiszerláncot, amelynek mintegy 450 boltja van szerte az USA-ban. Ebből nőtt ki az Amazon Fresh, amely a Prime Now szolgáltatással kiegészítve egyes nagyvárosi körzetekben kétórás kiszállítást vállal a rendelésekre. Időközben felnőtt egy generáció is, amelynek természetes élmény az online vásárlás, és akár némi felárat is hajlandó fizetni, ha cserébe megússza a napi bevásárlás nyűgjeit. A piac egy év alatt megduplázódott, de még bőven van hely a növekedésre: a teljes élelmiszer-kereskedelem alig öt százaléka zajlik online az USA-ban.

Élelmiszerrel viszont sokkal nehezebb online kereskedni, mint könyvekkel vagy lemezekkel: az áru speciális kezelést (például hűtést) igényel és nem is áll el akármeddig, vagyis a tárolás, a készletezés és a szállítás is igen költséges. Az Amazonnak viszont már a rendelkezésére áll egy országos logisztikai rendszer, a Whole Foods üzletek pedig élelmiszer-elosztó központként is működhetnek. Bár a teljes élelmiszer-kereskedelemben még viszonylag kicsi a részesedése az Amazonnak, az online térben 20 százalékot mondhat magáénak ezen a téren, ami több mint a kétszerese a legközelebbi riválisénak, a Walmarténak.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Kisgergely Kornél

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4960 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:EcoSim Kft.

A legkeresettebb cégek: