Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


28_1.jpg
Forrás: ITB

Amikor a digitális megoldás kerül a vállalat fókuszába, akkor az üzleti és a működési modellt is át kell alakítani, hogy skálázható termék legyen a végeredmény. Az újjászületés folyamatában az egész vállalat magáévá teheti az új stratégiát, ezzel garantálva a sikeres átalakulást.

Új bankszámlát nyitottam a minap. Roppant tetszett, hogy a bank weboldalán saját magam állíthattam össze a számlacsomag tartalmát, megadtam az összes szükséges adatot, és repesve vártam, hogy videóhívás segítségével véglegesítsem mindezt. Az eufória eddig tartott: a megígért videóhívást még nem ágyazták be a folyamatokba, a közeli bankfiók pedig korán zárt aznap. Majd a hétfői véglegesítéskor kiderült, jobb lett volna, ha mindent a bankfiókban kezdeményezek. Az adatok átvétele egyik rendszerből a másikba hosszú ideig tartott, nem tudtam elektronikusan aláírni, sok papírt kellett kinyomtatni. De legalább az ügyintéző kedves volt.

Mindez illusztris példája annak, mennyire nem egyszerű feladat kidolgozni egy digitális terméket. Ha nem változik át az egész vállalat digitális termékorientált céggé, akkor a meglévő folyamatokba, stratégiába nehezen lehet beszuszakolni a testidegen dolgot.

 

Az üzleti és a működési modellt is érinti

Minden informatikai vezetőnek és vállalatvezetőnek azon kellene gondolkodnia, miként tudná a szervezetet olyan digitális vállalkozássá átalakítani, ahol egy skálázható digitális termék van a cég középpontjában. A Gartner tapasztalata szerint a legtöbb esetben ez az átalakítás azon bukik el, hogy a stratégia támogatására a vállalat nem módosítja egyszerre üzleti és működési modelljét. A kutatásukból kiderül, hogy miközben a vállalatvezetők 66 százaléka azt gondolja, digitálisan átalakítják vállalatukat, a valóságban csupán az esetek 11 százalékában összpontosítanak ténylegesen a digitális termékre és a digitális transzformációra.

Így kezdjük el a digitalizációt!

A Gartner adatai szerint a vállalati vezetők 87 százaléka azt gondolja, vállalatuk prioritásként kezeli a digitalizációt, és a vállalati stratégiáért felelős vezetők 79 százaléka azt látja, a transzformációs folyamat során megújul üzleti modelljük, új bevételi forrásokat találnak. Ha a digitális vállalat a cél, óvatosan fontoljuk meg a változásokat üzleti modellünk négy fontos összetevője mentén: értékkínálat, ügyfélbázis, vállalkozói lehetőséget és nyereség modell. Az egész szervezetnek meg kell értenie, hogy befektetésre és kezdeményezésre van szükség az üzleti modell szétbontása és újra felépítése, illetve a vállalat digitális jövőjének megkezdése előtt.

 

Amikor projektgondolkodásról digitális termékre váltunk át, akkor a gyakorlatban egy termékközpontú technológiai vállalatot hozunk létre. Olyan, mintha egy mintha egy új szoftveres céget alapítanánk – véli Lars Van Dam, a Gartner elemzője. A digitális termék kialakításához a Gartner három lépésből álló modellt dolgozott ki (1.: másoljuk le a sikeres cégeket; 2.: alakítsuk át a befektetési modellt; 3.: helyezzük a digitális stratégia középpontjába a termék menedzselését). A stratégia követésén túl a motiváció és a tenni akarás önmagában nem alakítja ki a digitális terméket, a termékközpontú szervezetben szükség van új szakmai készségekre, tudásra, a szerepkörök átgondolására, befektetési modellekre és a megfelelő vállalati kultúrára is.

 

Másoljuk a szoftveres cégeket!

Nézzük meg közelebbről azokat a vállalatokat, amelyek sikeres szoftvertechnológiai szervezeteket építettek, tanuljunk tőlük, hogy képesek legyünk kezelni a gyorsan változó követelményeket! Természetükből adódóan ezen szervezetek a diszrupcióra és a fejlődő üzleti modellre kellett, hogy összpontosítsanak. Például a Bosch, a Caterpillar, a Tesla vagy a Volvo – felismerték, hogy a skálázható digitális üzleti kezdeményezések folyamatos termék- vagy szolgáltatásfejlesztési képességet kér tőlük; hogy összpontosítaniuk kell a biztonsági, adatvédelmi kérdésekre; hogy szükségük van adatokra, az események összegyűjtésére és ezek valós idejű elemzésére.

Amikor egy digitális terméket fejlesztő csapatot állítunk össze, akkor első körben határozzuk meg annak struktúráját; fogalmazzuk meg, milyen szerepkörökre és készségekre lesz szükségünk, majd ezek után keressük meg a csapat tagjait. Ahhoz, hogy kellőképpen támogassuk a termékfejlesztő kollégánkat, érdemes a vállalati IT egy részét termékcentrikus digitális csoporttá átalakítani, ez meggyorsítja a digitális termék vagy szolgáltatás fejlesztését.

 

Mindent a digitális termék sikeres menedzseléséért

Általánosan elfogadott tény, hogy egy digitális termék vagy szolgáltatás fejlesztése és piacra dobása tulajdonképpen befektetés. Senki sem lepődik meg azon, ha a csapat veszteségesen működik mindaddig, amíg nem dolgozza ki a digitális terméket és azt sikeresen a piacra nem dobja. Azt is mindenki tudja, hogy a digitális termék három–öt év után kezd el ténylegesen pénzt termelni, egyes esetekben ennél több időre is szükség lehet. Éppen ezért a vállalati támogatás mellett érdemes más finanszírozási formák után nézni.

A sikeres digitális termék menedzselésében rejlik az út a skálázhatósághoz és a növekedéshez. A tapasztalat azt mutatja, a rossz követelmények miatt válik sikertelenné és pénzügyi csőddé az új digitális termék. Egy tehetséges termékmenedzser, aki kellő precizitással és megérzéssel dolgozik, komolyan növeli a sikeres termékfejlesztés esélyét. Ahhoz, hogy munkáját kellőképpen el tudja végezni, a termékmenedzsernek tiszta jövőképre és stratégiára van szüksége rövid és hosszú távon egyaránt. Emellett konkrétan határozzuk meg azokat a célokat, amelyek mérhetők, hogy tudjuk, hol tartunk a fejlesztésben. Legyenek a célok kívánatosak, de elérhetőek is!

Ha komolyan gondoljuk a digitális termék fejlesztését, amely új lendületet ad a vállalat növekedésének, akkor az egész vállalatnak digitális termékorientált céggé kell lényegülnie. A digitális kezdeményezések a vállalat növekedésének új motorjai lehetnek, de csak akkor lesznek sikeresek, ha az egész megugrotta a már említett digitális termékorientált vállalattá lényegülést a folyamat során.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2053 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Jacsó Tamás

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4910 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: