Karrier

Mikó Krisztina, Drámatréning Qt
Mikó Krisztina, Drámatréning Qt
Forrás: -

Konfliktuskezelés drámatréninggel

Ha az ember beleképzeli magát mások helyzetébe, akkor megváltozhat a viselkedése, illetve könnyebben köt kompromisszumot.

Ki az, aki még soha nem ült végig többórás továbbképzéseket? Az ember előtt ott a papír és a toll vagy manapság egyre gyakrabban a számítógép, az előadó sorra veszi a diákat, és a hallgatóság – nem kevés erőfeszítés árán – megpróbálja követni és elsajátítani a látottakat-hallottakat. Természetesen sokszor valóban nagy ismeretanyagot kell átadni a munkatársaknak – például egy új irodai szoftvercsomag használatát kell megtanítani –, és így elkerülhetetlen a tantermi vagy a távoktatás, ám előfordulnak olyan helyzetek, amikor a képzés, a tréning e száraz formájánál sokkal hatékonyabb és élvezetesebb módot is lehet választani. Például a drámapedagógiát.

Mikó Krisztina, Drámatréning Qt
Mikó Krisztina, Drámatréning Qt
A Káva Kulturális Mûhely munkatársai eredendően általános és középiskolás gyerekek számára tartanak drámapedagógiai foglalkozásokat. Miután módszerük kiválóan hatott a gyerekeknél, arra gondoltak, megpróbálkoznak a felnőttekkel is. Létrehozták a Drámatréning Qt Kft.-t.

 

Semmi sem kötelező

„A drámapedagógiában a színház egy eszköz. A trénerek nem egyszerû trénerek, hanem színészek is egyben. Ez azért fontos, mert a drámán keresztüli tanulás tulajdonképpen élményen keresztüli tanulást jelent. A résztvevők fejében nem egyszerûen a flip chartra felírt szavak rögzülnek (vagy nem rögzülnek), hanem egészen más a tanulás mechanizmusa. Az emberek a dráma, a színház segítségével átélnek bizonyos szituációkat. Ehhez kellenek a mi színész-trénereink, akik olyan atmoszférát teremtenek, hogy a kialakított helyzet valóban hihetővé válik a felnőtt résztvevők számára” – fogalmaz Mikó Krisztina, a Drámatréning Qt ügyvezető igazgatója.

Drámatréninget jellemzően valamilyen adott probléma esetén tartanak egy cégnél, de előfordul az is, hogy egyszerû csapatépítésről vagy kommunikációs tréningről van szó. Nemrégiben egy nagy gyógyszercég bagatellnek tûnő, ám roppant nehezen kezelhető problémával fordult a kft.-hez. Az irodai átköltöztetések során négy hölgy került egy szobába. Olyanok, akik korábban nem dolgoztak együtt. Az átköltözés után röviddel kitört a botrány, egyikük ugyanis nyitni szerette volna az ablakot, viszont volt, aki ezt nem engedte. Konfliktust okozott az is, hogy zene mellett vagy teljes csöndben folyjon a munka.

Ennek a hétköznapi konfliktusnak a kezelésére kétszer 4 órás tréningtematikát dolgoztak ki. Olyan fiktív szituációkba hozták az érintetteket, hogy azok bele tudják képzelni magukat a kollégáik helyzetébe. Így próbálták meg elérni, hogy mindenki kellő toleranciával kezelje a többieket, illetve képes legyen kompromisszumokat kötni.

Hosszan tartó hatás

A drámatréning nehezen mérhető. Kvalitatív kutatások vannak ugyan, de a legjobb értékelést talán a visszatérő ügyfelek jelentik. Általánosságban azt mondják, hogy a drámatréning hatása években mérhető, míg a szimpla tréningek csak ideig-óráig hatnak.

Magának a drámapedagógiának a hatásaival egyébként európai szinten is foglalkoznak. Éppen most indul egy nemzetközi kutatás, a Káva Kulturális Mûhely vezetésével. Európai uniós támogatással, 12 ország, köztük Magyarország részvételével 5000 gyereket vonnak be a kutatásba. E kutatásnak már kvantitatív eredményei is lesznek. A munkát követően az Európa Parlament zárókonferenciát rendez. A cél, hogy a dráma kerüljön be az európai uniós országok tanterveibe.

Mikó Krisztina nem tud olyan drámatréningről, amelybe a résztvevők ne vonódtak volna be, jóllehet semmi sem kötelező. Mindenki maga dönti el, hogy szerepel-e a történetben, vagy inkább kívülről szemléli az eseményeket.

Fontos, hogy a tréning végén mindenki elégedetten álljon fel.

 

Egy kis átverés

Van, amikor kifejezetten a felsővezetőknek vagy a középvezetőknek szól a tréning, de előfordul, hogy a vállalat összes munkatársát bevonják. Ez utóbbi történt egy nagy energetikai cégnél. A vezetés az egységes, magas színvonalú ügyfélkiszolgálás érdekében azt az üzenetet szerette volna eljuttatni a dolgozókhoz, hogy az ügyfél hatalmas érték.

Kétnapos csapatépítő tréningre hívták a munkatársakat egy négycsillagos szállodába. A drámatréningről csupán az ügyvezető és a kommunikációs vezető tudott. Miután mindenki kényelmesen elhelyezkedett, és kezdte jól érezni magát, az inkognitóban lévő trénerek – pincérként, szerelőként, szobalányként – mogorván, tapintatlanul, sértően viselkedtek. Addig feszítették a húrt, amíg a résztvevők felháborodtak, és kijelentették: a drága pénzért vett szolgáltatás színvonala elfogadhatatlan. Ekkor természetesen kibújt a szög a zsákból, majd a továbbiakban már nyílt lapokkal folyt a tréning.

„Az volt a célunk, hogy mindenki a saját bőrén tapasztalja meg, hogy milyen is a rossz kiszolgálás. A kellemetlen érzés sokkal inkább megmarad az emberben, mintha szóban sorolnánk fel a jó ügyfélkiszolgálás kritériumait” – mutat rá Mikó Krisztina.