Trendfigyelő

18_Synthetik_Software.jpg
Forrás: ITB
Csak egy jó ötlet kell, meg egy kis fantázia

A gépi elme Jeff Bezos szolgálatában

Nemrég azért került a hírekbe az Amazon, mert a toborzás automatizálására kifejlesztett mesterséges intelligenciás megoldása hátrányosan értékelte a női pályázókat. Jeff Bezos nem tagadja, az MI segítségével lett a világ leggazdagabb embere.

Az 50 ezer kulcsfogalommal és 500 modellel operáló HR-rendszert korábbi életrajzokkal „idomították”. A kezdetben megváltónak hitt MI-s megoldás egy idő után elkezdte súlyozni a jelentkezők nemét, vagyis hátránynak értékelte, ha nőnemű munkavállaló pályázott az adott pozícióra. A jelenség jól példázza, hogy az öntanuló algoritmusoknak is lehet Achilles-sarka. Az Amazon más projektjeiben viszont sikeresen kamatoztatta eddig a mesterséges intelligenciás megoldásokat. Sőt, Jeff Bezos úgy lett a világ leggazdagabb embere, hogy a kezdettől fogva kiaknázta az okos algoritmusokban rejlő lehetőséget. Birodalma gyakorlatilag nem is létezhetne az MI segítsége nélkül.

 

Garázsból indult digitális könyvesbolt

A mesterséges intelligenciát joggal tarthatjuk a jövő elektromosságának, az viszont még nem derült ki, pontosan hogyan is kellene alkalmaznunk a dolgos hétköznapokban. Az olyan ICT-cégek, mint a Facebook és a Google sem rendelkeznek kész formulával, de talán az Amazon az, ahol a legjobban tudtak sáfárkodni vele. Ez a terep az online kereskedelem, ahol mára gyakorlatilag azt csinálnak, amit akarnak. Bárkit felvásárolhatnak és bátran kísérletezhetnek. Jeff Bezos az amerikai e-kereskedelmi szektor koronázatlan királya lett mára. Forradalmi ötlete az volt, hogy megpróbált megváltoztatni egy olyan szegmenst (a könyvárusítást), amelyről mások már lemondtak, hiszen úgy vélték, semmiféle innováció nem rejlik benne, ő azonban mégis látott benne fantáziát. Ma már történelem, hogy az online könyvárusítás lett az, ami az Amazon sikerét elindította Seattle-ből, az ICT-cégek élére repítve a vállalatot. Persze ehhez az is kellett, hogy mindenféle üzleti szabályt felrúgjanak a forradalmi megoldásaik érvényesítése végett. A cég mára a logisztika, a felhőalapú és fogyasztói technológiák, a kiskereskedelem és a szórakoztatóipar megkerülhetetlen szereplőjévé és irányítójává vált. Az Amazon már régen nem csak az a bolt, ahol minden megvehető (egyébként a gépjárművektől a nyersanyagokig mindent árusítanak digitális szatócsboltjukban).

A nagy áttörés a kétezres évek közepén érkezett el, amikor is elindították az AWS-t (Amazon Web Services), majd a „beszélő”, digitális személyi asszisztensüket, az Echót. Mindegyik mögött az MI rejtekezik, hiszen míg a boltokban és a raktárakban a logisztikát irányítja, addig az okosotthonokban Alexaként találkozhatnak a felhasználók az angolul beszélő gépi elmével világszerte. Az egykor garázsból indult digitális könyvesbolt bármelyik üzletágát is nézzük, mindegyikben izmos szerepet kapott mára a mesterséges intelligencia, mind a fogyasztókat kiszolgáló, mind a vállalati és a felhőalapú szolgáltatásoknál egyaránt, nélküle nem is létezhetnének ezek.

 

Az okosotthon lelke

Az Alexa sikerének titka (bár hazánkban az angol nyelv miatt még nem elterjedt), hogy a felhasználók tényleg egy személyi asszisztens kapnak, amely a gépi tanulás útján folyamatosan igazodik gazdái napi rutinjához, majd egyszerű hangutasításokra el is végzi a napi rutinhoz kapcsolódó dolgokat (például a redőnyök felhúzását vagy a kávéfőzést). Sőt, az MI teszi lehetővé azt, hogy a háztartási készülékek önálló életre keljenek, hiszen a mesterséges intelligencia hozzászokik gazdái életritmusához. A legújabb divatnak megfelelően az alvási, táplálkozási és viselkedési szokásokat elemezve, figyelmeztethet a stressztényezőkre és egészségoptimalizálási javaslatokat is tehet már. Most debütált egy új rutin, amely ha érzékeli gazdája érzelmi vagy fizikai változását (például betegséget vagy levertséget), meg is rendeli a megfelelő gyógyszereket. Az okoshangszóró (hiszen csak ezt látják a mögötte lévő MI-ből) ma még állandó internetkapcsolatot igényel, minden kérés feldolgozása valójában a felhőben történik. Az Amazon viszont folyamatosan fejleszti a rendszerét és egy olyan MI-chipet fejleszt, amelynek nem kell mindig „hazatelefonálnia” majd, így versenyelőnybe is kerülhet rögvest a Google és az Apple hasonló megoldásaival szemben. Ehhez viszont felvásárlásokkal (Blink, Annapurna Labs stb.) is folyamatosan szerezni kell az új szellemi tőkét. A cél egy minél hosszabb üzemidejű, hordozható, tökéletesen testre szabható digitális asszisztens kifejlesztése.

 

Intelligens boltok

Jeff Bezos mindig talál valamit az amerikai piacon (és ebben Donald Trump is segíti), amit átalakíthat és beilleszthet a portfóliójába. Az élelmiszerkereskedelem hatalmas üzlet az USA-ban, nem véletlen, hogy itt is szerencsét próbált. Viszont majdnem beletört a bicskája, hiszen ez egy konzervatív piac, nem igazán lelkesedik az online vásárlásért, és tökéletesen nem is lehet rászabadítani a mesterséges intelligenciát, mint kiderült. Az Amazon Go így lett egy állatorvosi ló, bizonyítva, hogy ma még az MI alkalmazása csak kezdetleges állapotban működik (részleges a tudása is), finomítani és humanizálni kell, offline öszvér megoldásokkal lehet bevezetni csak bizonyos piacokra.

Mit is jelent ez? A kassza és emberi erőforrás nélküli, csak kamerák, számítógépek és szenzorok uralta bolt csupán a vásárlók okostelefonját igényli, így mindenki átütő sikert várt tőle, ez viszont elmaradt. Ennek egyik oka, hogy a vásárlás során az emberek nagyon is szeretik szemrevételezni a terméket, és persze válogatni is az aktuális kínálatból. Ezt a szokást az „embertelen” bolt még nem tudta feledtetni, hiába a sok digitális nóvum és körítés hozzá (ráadásul még a bevásárlás menete is gyorsabb). Az Amazon Go félsikere arra késztette Jeff Bezost, hogy újragondolja ezt a műfajt, vagyis az online és offline keverékét kellene okosan alkalmaznia majd. Ennek a jele, hogy megvásárolták a Whole Foods élelmiszer láncolatot. Vagyis mindenre nem alkalmas még a mesterséges intelligencia, kellenek az offline megoldások is az üzleti sikerekhez, még ha nyomokban is.