Highway

52_meador.com.jpg
Forrás: ITB
Jön a gyorsabb, egyszerűbb, hatékonyabb ügyintézés

Jogosultságok gombnyomásra

Könnyebben és gyorsabban tudják helyettesíteni egymást a kormányhivatali dolgozók egy most bevezetés alatt álló rendszer révén, ami az állampolgároknak is gördülékenyebb ügyintézést biztosíthat.

A hozzáférési jogosultságok megfelelő kezelése minden informatikai környezetben rendkívül fontos. Fokozottan így van ez a kormányhivatalokban, ahol a dolgozók a nagy közhiteles állami nyilvántartások (személy- és lakcímnyilvántartás, gépjárművek, földhivatali rendszerek stb.) adatait kezelik. Nincs is addig gond, amíg mindenki az alapbeállított jogosultságaival dolgozik. Ám ha hirtelen egy másik, általa korábban nem használt rendszerhez szeretne jogosultságot kérni, azt az üzemeltetőtől (NISZ Zrt., Földhivatal, egyebek) kell megkérnie. Meg is kapja – de az adott üzemeltető belső folyamataitól, leterheltségétől függően esetleg csak órákkal később.

 

Ellenőrzött jogosultságok

„Nyilvánvaló, hogy az amúgy is létszámhiánnyal küzdő kormányhivatalokban ilyen módon nem lehet gyorsan megoldani a helyettesítést. Ha valaki váratlanul kiesik a munkájából, a kollégája nem feltétlenül tudja helyettesíteni, mert nincs hozzáférése a szükséges rendszerekhez. Az nem lehet megoldás, hogy a hiányzó dolgozó azonosítójával lépjen be, mint ahogy szintén nem lenne célravezető mindenkinek minden rendszerhez hozzáférést adni” – ecseteli a problémát Hunyady Lajos, a NEXON üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója. Ezt felismerve kapott megbízást a vállalat egy integrált HR- és jogosultságkezelő (IDM) megoldás kidolgozására és bevezetésére. (Államigazgatási oldalról a Zala Megyei Kormányhivatal volt a vállalat partnere.) A NEXON-nak HR-megoldása volt, a jogosultságkezelő rendszert pedig partnere, a Micro Focus szállította.

Első lépésként a kormányhivatalok korábban meglehetősen szerteágazó HR-megoldásait és -folyamatait kellett egységesíteni. Ez azért is volt fontos, mert akinek jogosultság kerül kiosztásra, annak a személyes adatainak a nyilvántartása a HR-rendszerben kell, hogy megtörténjen. A központi HR-rendszer immár az ország összes kormányhivatalának mintegy 35-40 ezer dolgozóinak adatait tartalmazza és kezeli. A munkatársak ezen keresztül látják időbeosztásukat, kérhetnek távollétet vagy személyes adataikban történő módosítást, és ezen keresztül van lehetőség adatátadásra a bérszámfejtő rendszer felé. Itt kerül tárolásra a munkatársak feladatköre is. A HR-rendszerhez szorosan kapcsolódó IDM-be a megvalósítás során felvitték, hogy az egyes feladatokhoz, feladatkörökhöz milyen jogosultságok tartoznak. Ha a kormányhivatali vezető a helyettesítő kollégát berakja az adott pozícióba és kiosztja neki a feladatot, az IDM-rendszer automatikusan és azonnal megadja a szükséges jogosultságokat – magyarázza a rendszer működését Hunyady Lajos. Természetesen a jogosultságok csak a helyettesítés idejére szólnak, a kiosztásuk, felhasználásuk és visszavonásuk minden lépése naplózott és visszakövethető.

 

Máshol is hasznos lehet

A munka során számos nehézséggel találták szembe magukat a projektben résztvevők. Óriási munka volt például a megyei HR-rendszerekben tárolt adatok összegyűjtése, tisztítása és feltöltése a központi rendszerbe, amelyekhez még a Magyar Államkincstárnál működő KIRA-rendszerben tárolt bérszámfejtési adatokra is szükség volt. Ugyancsak át kellett nézni, hogy milyen feladatkörökhöz milyen jogosultságokra van szükség. A megvalósítás és az üzemeltetés során az információbiztonság kiemelt figyelmet élvezett. A rendszer a Kormányzati Adatközpont felhő infrastruktúráján működik, a kommunikáció pedig a NISZ Zrt. belső hálózatán zajlik, a nyilvános internetet egyáltalán nem érintve. Szeptember végéig három megyében zajlott a pilotprojekt. Októberben már az összes megye csatlakozik, és éles adatokkal tesztelik a rendszert; a tervek szerint október végén lesz a hivatalos indulás.