Highway

46_voice.jpg
Forrás: ITB
Mint a nyitott könyvben, úgy olvas a voice assistant a lélekben, avagy a hangalapú piac virágzása

„Lassan átköltözik a piac egy virtuális interfészre, ahol kézi érintés nélkül zajlik minden”

A hangalapú asszisztens jobb, mint a legjobb pszichológus: úgy tapogatja le a hangulatot és azt, hogy a kedves vásárló valójában tényleg kedves pillanatában van-e, mint eddig semmi. A hangalapú technológia érett fázisába lépett, a piac pedig kezd ráérezni arra, milyen lehetőségek rejlenek abban, ha a másodperc töredéke alatt ráhangolódnak az ügyfélre. Küszöbön a korszak berobbanása, ahol a vonal kattanásától számítva, egyetlen szó elhangzása után tökéletes profil áll össze az ügyfélről. De mi vár ránk ebben a világban?

A 21. század a mesterséges intelligencia kora. Rengeteg fejlesztés lát napvilágot, azonban a fő csapásirány olybá tűnik, hogy a természetes nyelvi feldolgozás és a képfeldolgozás területe felé mutat. Így talán már nem akkora truváj, ha a Magyar Telekomnál Vanda köszönti az ügyfelet, ahogy az sem, ha a fodrászszalon hús-vér recepciósa helyett egy robot szól bele a telefonba. Stephen King A.I-ja megjelent a valóságban.

 

Egy érett szintre lépett technológia jövője

„A fenti két terület az, ahol az MI-algoritmusok a legnagyobbat és a legerősebbet fejlődtek az elmúlt egy évtizedben. A tavalyi évben érkeztünk el oda, hogy ez a technológia megjelent a tömegpiacon is. Ez egyrészt köszönthető annak, hogy a különböző eszközökbe rejtett asszisztensek már kielégítő felhasználói élményt kínálnak, másrészt pedig annak, hogy a nagy szolgáltatók a hangasszisztensek felé terelik a felhasználókat”, mondta Frankó-Csuba Dea jövőkutató.

A technológia olyannyira éretté vált, hogy a futurisztikus kinézetű kis eszközökkel értelmezhető interakcióba léphetünk. Legyen szó étterem kereséséről vagy a vásárlólista szerkesztéséről, mindent megértenek.

„Az idei év egyik legnagyobb globális trendje, hogy a vállalatok, cégmérettől függetlenül, elkezdenek hangalapú MI-megoldásokat használni. Számos olyan alkalmazás létezik a piacon, ami kisebb vállalkozások számára is elérhető, így már nem csak a digitális gigászok tudnak részt venni ebben a térben. A hang az új platform, amin keresztül a vállalkozások elérhetik a fogyasztókat”,  tette hozzá a szakértő.

A fodrászszalon és a Google tanmeséje

A Google tavaly mutatta be saját MI-megoldását, amelyet a kisvállalkozásoknak fejlesztett. A Voice Assistantnek az volt a feladata, hogy alapvető adminisztratív funkciókat töltsön be, lásson el. A Google megoldását egy fodrászszalon kezdte használni az esettanulmány során arra, hogy az ügyfelek időpontot foglalhassanak. Az ügyfelek zökkenőmentesen jutottak időponthoz anélkül, hogy észrevették volna, nem ember veszi fel a telefont.

A virtuális interfészre költöző piac és az érintésnélküliség trendje

A mainstream véráramába bekerült technológia nem fog várni a lassan ébredező cégekre, vállalatokra. „Fejlődésnek indult egy hangalapú piactér, ahol ugyanúgy optimalizálni kell a cégeket, ahogy a hagyományos internetes kereséseknél, hogy jó helyen jelenjen meg a vállalkozás”,  mondta Frankó-Csuba Dea.

A minimum változás, amit a hangalapú piacon az életben maradáshoz meg kell tenni, hogy a vállalkozás hangalapon is elérhetővé teszi a szolgáltatását, mert ha a telefon hangasszisztense épp a nyitva tartó éttermeket keresi a közelben, és pont a legközelebbi étterem vezetője nem figyelt oda a technológia lekövetésére, akkor az kimarad az összeállított listáról.

„A világ fokozatosan átköltözik egy virtuális interfészre, ahol kézi érintés nélkül zajlanak az interakciók és a hétköznapi életbe »törésmentesen« olvad bele a gépekkel való együttműködés. A meghatározó globális vállalatok már egész sok tapasztalattal rendelkeznek ezen az úton”, tette hozzá.

Adódik a kérdés, hogy ezesetben minden vállalkozás magának fejlesszen vagy vásároljon mástól egy kész megoldást? „A kérdés ma már nemcsak az, hogy képes-e a cég MI-megoldást fejleszteni, hanem, hogy melyek azok az a tranzakciós adatok, amelyeket kiad a vállalkozás egy partnerszolgáltatónak azért, mert az ő megoldását használja, hogy minél előbb kiléphessen a hang alapú piactérre”, mondta el Frankó-Csuba Dea.

 

Adatom, adatom mondd meg nékem, ki a legjobb vásárló e vidéken?

Frankó-Csuba Dea jövőkutató
Frankó-Csuba Dea jövőkutató
A jövő legnagyobb ambíciója az MI-asszisztensek fejlesztésében főként arra irányul, hogy az emberi hangot elemezve, a beszédet letapogatva, a szolgáltatók minél több dolgot tudjanak meg a telefon másik felén ülő ügyfélről.

„Például, ha egy hitelfelvételről érdeklődöm egy hangasszisztensen keresztül, akkor az MI a beszélgetésből meg tudja állapítani azt, hogy milyen az érzelmi állapotom, a vásárlással kapcsolatos attitűdöm. Sőt, arra mozdulnak a fejlesztések, hogy a hitelfelvétel esetében képes legyen monitorozni az MI, hogy jogosult vagyok-e hitelfelvételre vagy sem. Ezzel új dimenzió nyílik meg, hiszen még jobban megérthetővé válik a fogyasztó: felmérhető az érzelmi állapota, a kapcsolódása a márkához, de a frusztrációja is észlelhető. Képesek lehetünk arra, hogy felmérjük, hogy megbízható-e a fogyasztó, akivel érdemes üzleti kapcsolatra lépni vagy sem”, mondta a jövőkutató.

A végső cél természetesen az, hogy egy kis túlzással élve: egyetlen lélegzetvételből, egyetlen szóból összeálljon a fogyasztó profilja. A technológia pedig elég ügyes abban, hogy információt szolgáltasson bizonyos témákban, viszont a mélyebb érzelmi mintázatok felismerése, az ügyféllel kapcsolatos viselkedéselemzéssel való foglalatoskodásra, a fogyasztói attitűd értelmezésére még csak most kezd rákanyarodni a piac. „Ehhez egyelőre még több adatra és tranzakcióra van szükség, amelyekből az algoritmusok tanulni tudnak. Jelenleg még nem tart ott az algoritmus fejlesztése, hogy amint felveszi az ember a telefont, az MI a hangjából meg tudja állapítani, hogy milyen napja van, de ez az egyértelmű cél a fejlesztők számára”, fűzte hozzá a szakértő.

 

Pinokkióból kisfiú, robotból ember – hangalapú érzéki csalódások

A hangasszisztensi piac berobbanása igen érdekes evolúciót indított el, mégpedig a robotok emberi minőséggel való felruházását. De elég kitekinteni a piacról, egyre több olyan törekvés irányul arra, hogy miként képesek a robotok csökkenteni az idősek elmagányosodását.

„A komplex párbeszédre való képesség az egyik azon emberi karakterjegyek közül, amelytől embernek érzünk valakit vagy valamit. A párbeszéd beindítja bennünk azokat az asszociációkat, amitől a géphez hasonló érzelmekkel viszonyulunk, mintha egy hús-vér emberrel kapcsolódnánk”, zárta gondolatait Frankó-Csuba Dea.