Legkivált amiatt nem, mert beleolvastam egy tanulmányba, amely globális mérésekre hivatkozva mutat adatokat és fogalmaz meg trendeket a kiskereskedelem friss változásairól. A nyakamat nem teszem rá, hogy az IDVision „Global e-commerce in 2020 – Redefining the Retail Experience as Shopping Patterns Change” című, nyilvánosan elérhető dolgozatában közzétett számok mindegyike teljesen megalapozott, ám hajlamos vagyok elhinni, hogy e számok azt mutatják, ami logikusan következik a digitalizácó mindennapi előretöréséből.
A következőkben néhány érdekes adatot idézek az említett műből, elsősorban az IT-biztonságra fókuszálva.
Mobilfüggőség Az e-kereskedelem sem ússza meg a mobil előretörését. A tanulmány szerint 2019-ben a tranzakciók 78 százalékát mobillal hajtották végre. Ide illik még egy szám: a vásárlók 63 százaléka a boltokban is használja a mobilját, mégpedig az árak összehasonlítására, a kiszemelt árucikk elérhetőségének ellenőrzésére, vagy speciális ajánlatok, vásárlási kuponok keresésére.
Csalócunami Tavaly, állítja a tanulmány, 347 százalékkal növekedett a vásárlók profiljai feletti kontroll megszerzésén (account takeover fraud) alapuló csalások száma, ami orrbavágóan nagy szám ahhoz, hogy most a pontosságán kezdjünk el vitatkozni. Helyesebb figyelmünket a megelőzésre fordítani, ha már azzal vert meg a sors, hogy egy kiskereskedelmi vállalkozás e-kereskedelmének a biztonságáért felelünk. A vásárlók profilja tele van személyes adatokkal, amelyeket egy rosszfiú nagy örömmel vesz birtokba további hasznosítás céljából. A profilon keresztül olyan vásárlásokat indíthat, amelyeknek a kedvezményezettje végül természetesen ő lesz, és nem a profil gazdája. A webáruház bástyáin szolgálatot teljesítőknek mindent meg kell tenni azért, hogy a betöréseket azonnal detektálják, és hogy folyamatosan elemezzék a kockázati szintet, erre alkalmas eszközökkel.
Parázó ügyfél Az ügyfélélményért felelős szakemberek hajlamosak ölre menni a rendszerek biztonságáért felelős informatikai vezetőkkel azért, mert úgy vélik (vagy inkább hiszik), hogy a vásárlók azt imádják, ha könnyen és gyorsan, a legkisebb macerával esnek túl az e-vásárlás lépésein. A tanulmányban az olvasható, hogy a fogyasztók 63 százaléka hagyott már abba tranzakciót azért, mert az azonosítási folyamatot túlságosan felszínesnek találta. És idevalónak vélem azt a 95 százalékot is, amely azt mutatja, hogy a vásárlók milyen nagy százaléka helyesli, tehát nem tarja felesleges macerának azt, hogyha az azonosítási folyamatba beiktatnak egy második kört is. A vásárlók hatalmas tömegei – úgy tűnik – elfogadják és megértik, ha az ő érdekükben hosszabb, több kattintás a vásárlás folyamata. Ők is tartanak az e-zsebmetszőktől, akik ott ólálkodnak minden online vásárlási felület környékén. Ők nincsenek tekintettel arra, hogy az év legbensőségesebb ünnepére készülődünk.