Technology

20_protestant-cemetery-entrance_420
Forrás: -

Csak ne temessük az emailt!

Tény, hogy a közösségi média térhódításával kissé hátrább szorult az email, de azért az még odébb van, hogy például a Facebook teljesen átvegye felette a hatalmat. Különösen az üzleti érintkezésben nem kell félteni a „drótpostát”. Integrálni is lehet a kettőt, jó példa erre az email-marketing.

Slágertéma a különböző közösségi hálózatok és platformok gyors, megállíthatatlannak tűnő terjedése, a közösségi média mégsem képes átvenni az email szerepét. Sőt, elemzők szerint 2013-ban még tovább nő az elektronikus levelezés szerepe a kommunikációban. A közösségi média gurui gyakran vizionálják a drótposta eltűnését, mégis ez marad a magán és üzleti célú elektronikus kapcsolattartás fő eszköze.

Ma Magyarországon az internetezők több mint 90 százalékának van email-címe. Annak, aki nem lóg a nap 24 órájában a Facebookon, még mindig ez az egyik legfontosabb kommunikációs csatorna. Az üzleti világban pedig az venné ki furcsán magát, ha mondjuk két vezérigazgató a LinkedInen kötne üzletet. Strukturáltsága, ellenőrizhetősége, ismertsége és elterjedtsége miatt is elég nehéz versenybe szállni az emaillel. Különös tekintettel arra, hogy a legtöbb üzleti felhasználó továbbra is az email-fiókjába kapja a közösségi média hírfolyamainak értesítéseit…

 


 

 

Múltbeli félelmek

Már elég korán nyilvánvalóvá vált, hogy az emailt, ezt a rendkívül egyszerű kommunikációs eszközt nem nagyon lehet leváltani, pláne nem bonyolultabb megoldásokkal. Először akkor kezdték temetni, amikor a blogok frissítéseinek olvasását megkönnyítő rss-olvasóprogramok megjelentek.

Azt vizionálták, hogy az rss-olvasó sokkal jobb lesz, mint a hírlevél, mivel segítségével a feliratkozó technológiailag is saját maga tartja kézben, kinél iratkozik fel és le. A szkeptikusok azon szörnyülködtek, hogy ellenkező esetben az olvasó „ki lesz szolgáltatva” a küldő szeszélyeinek és esetleges erőszakosságának.

Aztán jött a Google Wave. Ezzel a technológiával kapcsolatban is azt jósolták, hogy ki fogja váltani az emailt. Intelligens chatfelületére ugyanis mindenhova lehetett írni, s nem feltétlenül egymás alatt sorakoznak a hozzászólások, hanem mindig ott, ahova elvileg tartoznak. Az alkalmazás végül kísérlet maradt, bár a technológia részleteit különböző helyeken, különböző mértékben a Google felhasználta.

Legutóbb pedig a közösségi média, ezen belül is főleg a Facebook terjedése keltett kétséget sok email-rajongóban. Úgy tűnt, hogy hamarosan senkit nem lehet majd elérni emailen, csak Facebookon.

Egyelőre azonban még nem tartunk itt, sőt, egyes régiókban megindult a használók számának csökkenése.

 

Marketingmix

Megnyugodhatnak az email-marketinggel foglalkozó cégek is. Ahogy a könyvnyomtatás elterjedésével a kézírás sem halt ki, az e-bookok megjelenésével a papír formátumú könyvek sem tűntek el, úgy a Facebook sem ássa meg az email-marketing sírját. Pedig a közösségi oldalak népszerűségének rohamos növekedése láttán sokan azt gondolják, hogy nincs már szükség hagyományos email-marketingre. Hiszen a Facebookon naponta, vagy akár naponta többször el lehet érni az embereket.

A Facebook és általában a közösségi kommunikáció hatékony, de szakértők felhívják a figyelmet számos olyan speciális tulajdonságára, amelyek miatt nem elég csak ezt használni. Például, ha nem olyankor kommunikálunk, amikor a rajongó éppen a Facebookon van, akkor a hírfolyamában nem biztos, hogy meg fog jelenni a marketingüzenet. Ezzel szemben az email megvárja a címzettet a postaládában, így akkor is van esély eljuttatni az üzenetet, ha éppen hosszú távollét után jött vissza valaki. Az email előnye, hogy hatékony és nyomon követhető. Nagy hátránya viszont, hogy egyirányú.

A kérdés valójában nem az, hogy melyik a hatékonyabb: az email vagy a közösségi marketing. A közösségi média adatait és információit fel lehet használni az email-marketing céljaira is. A közösségi médiának köszönhetően ugyanis nagyon sok felhasználói információhoz, szokáshoz lehet hozzájutni, aminek segítségével az emailmarketing-kampányok is személyesebbek, testre szabottabbak lesznek.

 

Kié a közösség?

Alapvető a kérdés. Ha blogolunk, akkor egyértelmű: a közösség az építőké. A Facebookon épített közösség viszont a Facebooké. Előfordulhat, hogy a nagy munkával és sok pénzen felépített oldalt a Facebook letiltja, vagy használatának módja megváltozik. Ezért nagyon fontos, hogy megszerezzük Facebookon épített közösségünk tagjainak email-címét.

Ellensúly és erősítés

A Facebook és az email integrált alkalmazása tehát ellensúlyozza az email kizárólagos használatából származó egyirányú kommunikációt, a két eszköz megfelelő használata egymást erősíti. Például egy hírlevél kiküldése után rá kell erősíteni a Facebookon és fordítva: a Facebook-bejegyzésre fel kell hívni a figyelmet emailben. Kutatások bizonyítják, hogy 60 százalékkal nagyobb valószínűséggel vesznek meg az emberek egy terméket, ha az ismerőseik használják. A Facebook kiváló eszköz arra, hogy tudassuk a használatot a közösség tagjaival.

Természetesen szerepmegosztás alakult ki a platformok között. Míg a közösségi médiában nem szeretik a közvetlen ajánlatokat, addig az email kiváló eszköz az ajánlatok célba juttatására. Azonban a közösségi médiában épített kapcsolat jelentősen javítja a konverziót, azaz az ajánlatok és a megrendelések arányát.

Egy Facebook-alkalmazással hatékonyan lehet email-címlistát építeni, ami aztán jó alapul szolgálhat a folyamatos email-kommunikációhoz. A drótpostán kiküldött üzenetekkel pedig vissza lehet hozni az embereket a Facebookra. S ha nem jutott volna el valakihez egy-egy Facebook-bejegyzés, egy heti hírlevélbe nyugodtan be lehet linkelni az izgalmasabb eseteket.

Új kihívások elé állítja az email-marketinget a kampányok mobilplatformra való optimalizálása. Az okostelefonok megjelenésével megnőtt a mobilinternetezők aránya, egyre többen leveleznek rendszeresen mobilon, amire meg kell találni a megfelelő emailmarketing-megoldásokat: mások az olvasási szokások, más az üzenetek hossza és másnak kell lenni az ajánlatoknak is.